GOOGLE EXPOSED AS EXTREMIST CULT

SHARE THIS NEWS ON SOCIAL MEDIA: Share

GOOGLE EMPLOYEES.png

 

GOOGLE EXPOSED AS EXTREMIST CULT

 

Google Attempt to ‘Fact Check’ News Results Almost Exclusively Targets Conservative Media

Jeremie Lederman / Lederman Studio

by ALLUM BOKHARI10 Jan 20181879

Analysis from the Daily Caller shows that Google’s new fact-checking feature, which displays “fact-checks” next to allegedly disputed stories in search results, almost exclusively targets conservative media.

It’s already been a bad week for Google: explosive information released in James Damore’s class action lawsuit has revealed an atmosphere of extreme progressive bias at the company, complete with the open shaming and intimidation of conservatives and white males. Now there is evidence that the company’s hyper-partisan bias is trickling down into its product.

Currently, when you search for a news site, for example, “Breitbart News,” Google will show you a list of topics that the site has focused on, as well as a tab for “reviewed claims.” These are stories that have been reviewed by “fact-checkers” like Snopes and Politifact.

Like Google, these so-called “impartial fact-checkers” claim to be unbiased, but have a history of partisan favoritism. Snopes, for example, is staffed with rabid anti-Trumpers, while Politifact is funded by a Clinton Foundation donor and routinely comes to empirically dubious conclusions that typically favor Democrats.

advertisement

Not all news sites have a “reviewed claims” tab under their name, however. Some just have “writes about,” with no reviewed claims. And yes, there’s a pattern. Virtually all the websites affected by Google’s “fact-checking” system are conservative or right-wing, with the exception of Upworthy and, according to the Daily Caller report, Occupy Democrats.

After playing around myself, here are the websites I found that trigger Google's fact-check feature. Almost universally conservative websites, but also white supremacists… and Upworthy. pic.twitter.com/4KQAHmxda9

— Alex Griswold (@HashtagGriswold) January 9, 2018

 

I know the liberal reaction will be "hurr durr, those sites do need fact-checking." Let's allow for that. These are the sites that DON'T trigger any sort of fact-check, and I promise you they absolutely should pic.twitter.com/Pktf8wdJ0n

— Alex Griswold (@HashtagGriswold) January 9, 2018

Among the other news sites not fact-checked by Google:

  • CNN (busted for fake news about Donald Trump Jr’s alleged connections to Wikileaks)
  • Rolling Stone (their “Rape on Campus” story is among the most significant cases of fake news in recent memory)
  • NBC (known for their fib-telling anchors)
  • ABC (had to suspend Brian Ross for spreading fake news)

But perhaps this isn’t Google’s fault. It could be the fact-checkers, right? Maybe they’re just so biased, they never fact-check the left wing and mainstream media?

Wrong. Even they can’t be that brazen. The really damning detail for Google is that claims made by outlets like CNN and MSNBC have been fact-checked before. Claims made by MSNBC’s Rachel Maddow have been rated as “false” by Politifact on four occasions since 2010, “mostly false” on five occasions, and “pants on fire” (the least truthful rating) on one. Chris Matthews has received two “false” ratings and one “mostly false” rating in the same period. CNN’s Don Lemon received a “false” rating in 2014 for claiming he was able to “go and buy an automatic weapon.”

This meets the definition of a “reviewed claim.” Lemon made a factual claim live on CNN, it was reviewed by a third-party fact-checker, and found to be false. So why doesn’t it appear under a “reviewed claims” tab when you Google CNN?

There’s only one explanation: Google is even more biased than the fact-checkers.

Furthermore, as the Daily Caller notes, some of the “claims” listed by Google are misrepresentations of conservative media.

For example, Google says that Breitbart claimed an illegal alien was charged with starting a California wildfire:

What the linked story actually claims is that an illegal alien was suspected of starting a California fire. That is a completely different claim.

Combined with the information released in the Damore lawsuit, Google’s brazen progressive bias has been laid bare for the world to see. And it’s still only Wednesday.

 

The Federalist

 

The FederalistThe Federalist RSS Feed Follow TheFederalist on Twitter Follow TheFederalist on Facebook Follow the Federalist Radio Hour on iTunes

Google’s New ‘Fact-Checker’ Is Partisan Garbage

Google’s New ‘Fact-Checker’ Is Partisan Garbage

The tech giant is dishonestly manipulating perceptions about conservative sites before people even read them.

JANUARY 10, 2018 By 

In the midst of the “fake news” hysteria last year, Google launched a project to help curate reliable information for its readers by identifying articles and sites that need fact-checking. And this may come as a surprise to some of you, but it looks like the tech giant’s truth project is imbued with a tiny bit of ideological and political bias.

Eric Lieberman at The Daily Caller recently found that the fact checks displayed in Google’s search engine results are targeted almost exclusively at conservative publications. You can test it out yourself.

Now, you may believe that conservatives are hopeless liars in need of relentless correcting, so I’ll concede the point for argument’s sake. Even then, you’d have to admit it’s a small miracle that, according to Google’s search engine, not a single prominent liberal or mainstream site in the entire universe has ever uttered a dubious or questionable claim.

Luckily for us, there are methods available to analyze the veracity of Google’s project. One way, for example, is to take a “reviewed claim” made against The Federalist, the site I happen to know best, and contrast it to the coverage of other sites.

Consider the case of a woman named Eileen Wellstone. Out of many thousands of pieces published by The Federalist over the past four years, a single one mentions the name Eileen Wellstone. That article, detailing the sordid history of Bill Clinton, mentions her name exactly once: “Another woman, Eileen Wellstone, claimed Clinton raped her while he was at Oxford University in the late 1960s.”

For some reason, in this “reviewed claim” against The Federalist, Google sends the reader to a Snopes fact-check that argues that Clinton wasn’t expelled from Oxford over this alleged rape — a point I concede sounds completely accurate and is also an assertion that no one has ever made in this publication.

So the question is, does Google tag every article that relays accusations of sexual misconduct or rape as “unproven,” or just the ones against Bill Clinton? Or is the mention of Wellstone specifically worthy of a claim? The Wellstone case has not only been cited in all types of publications (and not in efforts to debunk it, either; 1,2,3,4,5, and so on) but by The Washington Post’s own fact-checker.

In a 2016 article detailing allegations against Bill Clinton that might be brought up by then-candidate Donald Trump, WaPo notes, “Eileen Wellstone says she was assaulted by Clinton when he was a student at Oxford University in 1969.” There is virtually no difference between that statement and the one published in The Federalist. Not that Google search engines users would know this when they search for the influential newspaper.

Or take another purported fact-check regarding climate change, which creates the impression that there’s something inaccurate about a specific arguable claim because the larger notions about the topic happen to be true.

What’s most amusing about this fact-check is that Google sends people who searched for “The Federalist” to an article correcting a claim made by someone on CNN, an outlet that, somehow, even though they apparently feature contributors who make questionable claims about science, is spared from search-engine truth-police grilling.

Moreover, the quote featured in the “reviewed claim” section is not even in The Federalist article. Google’s go-to site, Climate Feedback, an ideologically motivated site itself, argues that “Observed warming since the 1970s is consistent with climate model projections.”  This is at the very least an arguable contention. Feel free to use your Google search engine to find thousands of pieces debating the accuracy modeling over the decades. This seems to be a normal, appropriate, and completely scientific debate to be engaged in.

More importantly, the article’s position is that the “alarmist” partisans cherry-pick projections hoping to scaremonger voters into making political decisions. That doesn’t necessarily mean that climate change isn’t happening. Then again, once you begin reading through the fact-check, you’ll quickly notice that it’s not really debunking The Federalist’s assertion at all (The Federalist is once again never even mentioned in the fact-check that allegedly debunks The Federalist); the participants are simply claiming that models, in general, have been correct that it’s getting hotter overall — which does not conflict with anything the article contends.

But if it rings true, it is true, I guess.

In theory, opinion sites will offer more speculation about what events and policy mean. These claims are prone to be challenged, and they should be. That’s part of our discourse. But as Lieberman points out, the Google fact-checking itself is often unconvincing and offered by biased sources.

Take the other “unproven” charge against The Federalist. This one, also by Snopes, claims to debunk an article that argues that vandals burned down a century-old bust of Abraham Lincoln in Chicago in broader protests about Confederate statues. Again, that wasn’t what the article argued. It argued that the vandalism — a term used by an alderman in Chicago, as well — was part of a broader effort to tear down “history” and monuments. Since a number of statues, including the Lincoln Memorial in Washington, had also been vandalized right around the same time, it’s certainly not out of bounds for a columnist to treat these incidents as a trend.

But if this is the standard for corrections and dissuading people from visiting a site, what possible reason could there be for left-wing sites that regularly make arguable or false assertions about economics, history, science, and politics, like Vox and ThinkProgress and many others, to be spared from this fact-checking? It’s one thing for us to read publications through filters. We do it all the time. But it’s another for a search engine to manipulate perceptions about those sites — and only conservative ones — before people even read them.

David Harsanyi is a Senior Editor at The Federalist. Follow him on Twitter.

         

Copyright © 2018 The Federalist

 

 

SHARE THIS NEWS ON SOCIAL MEDIA: Share

They posted on the same topic

Trackback URL : https://congressionalreview.net/index.php?trackback/188

This post's comments feed

Miniature